Представители на Министерства, Държавни агенции и НПО от Франция и Румъния са на тридневно работно посещение в България по покана на Каритас Русе, като част от изпълнението на проект „Изграждане на транснационален механизъм за борба с трафика на хора в Румъния и България” – финансиран от Европейската комисия, Главна Дирекция – Справедливост, Свобода и Сигурност, номер на договора за финансиране : JLS/2007/ISEC/486 и съ-финансиран от Каритас Франция. Проектът е тристранен и се реализира в сътрудничество между Каритас Русе, Каритас Букурещ и Каритас Франция. Русе е бъде домакин на първата от серията работни срещи за споделяне на опит, експертни мнения и възможности за изграждане на стратегически сътрудничества в борбата и противодействието на трафика на хора на Европейско ниво.
На срещата в Русе днес /19 април 2010 година/ участие взеха представители на Районна Прокуратура, Областна Дирекция "Полиция", Гранична полиция. Събитието бе открито от Пламен Стоилов - областен управител, Светлана Ангелова, народен представител от ГЕРБ в 19-и МИР - Русе, член на парламентарната комисия по труда и социалната политика, Даниела Великова, Директор Дирекция здравеопазване и социални дейности, Община Русе, Стефан Марков, Изпълнителен директор на Каритас Русе.
Г-жа Ангелова посочи в експозето си, че в последните години България работи активно за противодействие на това явление. Законодателната уредба е добра. През 2003 година е приет Закон за борба с трафика на хора. С него се посочва взаимодействието между държавни, общински органи и НПО за противодействие на трафика на хора. През 2004 година е създадена национална комисия за борба с трафика на хора. Създадени са комисии за борба с трафика на хора. България е една от първите държави, въвела Конвенцията на Съвета на Европа в тази сфера. През миналата година е въведена промяна в Наказателния кодекс, с която се криминализира използването на дете, пострадало от трафик на хора, за развратни действия, за отнемане на телесни органи, за принудителен труд и пр. Наказанията и глобите са значително увеличени. Законодателството ни е синхронизирано с Конвенцията.
В изпълнение на закона се изготвят годишни национални програми за противодействие на трафика на хора и закрила на жертвите. Те се утвърждават от Министерски съвет. Основните усилия са съсредоточени върху превенцията, закрила на жертвите и наказателно преследване на извършителите. Трудно е създаване на центрове за закрила на жертвите за трафик на хора. Там трябва да им се оказва помощ. През 2006 година у нас е разкрит първия център за закрила на деца от трафик и насилие в село Балван, община Велико Търново. През 2007 година са открити още 2 центъра. От началото на 2008 година работят центрове в Силистра, Алфатар и Монтана. ПРез април 2009 година Националната комисия за закрила жертвите на трафик на хора откри първия държавен приют за жертви на трафик на хора във Варна. Сега се изготвят минимални стандарти за издръжка на приюта.
През тази година Националната комисия за борба с трафика на хора поставя акцент върху регионалните политики за борба с трафика на хора и развиване на дейността на местните комисии за борба с трафика на хора. Разширяват се дейностите по превенция на трафика на хора сред децата и родителите им, особено сред етническите малцинства, на ГКПП за превенция трафика на хора с цел трудова и сексуална експлоатация, както и трафика на деца. През 2010 година усилията на МС ще са насочени към закрила и реинтеграция на жертвите чрез създаване на втори приют за временно настаняване на жертви на трафик на хора и финализиране на националния механизъм за насочване на жертви на трафик и утвърждаване на национални стандарти за обгрижване на жертвите на трафик.
Административният ръководител на Районна прокуратура - Русе Георги Георгиев оповести проблемите на местно ниво и в национален план във връзка с борбата срещу трафика на хора. Той акцентира върху трудностите в доказване на престъплението поради ниския социален трафик на жертвите и ниската степен на образование. Наред с това проблем е мобилността на жертвите, възприели този начин на живот, което не позволява винаги да застанат в съда, за да свидетелстват.
България по - често е държава на произход за трафик на хора. Активната работа на медиите е позволила хората да станат по - предпазливи при приемане на оферти за работа в чужбина, защото зад тях може да се крие потенциална опасност от дрег вид експлоатация - сексуална и пр. Затова е въведено и лицензирането на трудовите посредници у нас.
Ст. Марков предложи да се създаде парламентарна група между България и Румъния за борба с трафика на хора.
Програмата на посещението у нас включва още срещи в Пещера и София с представители на държавни и местни институции, неправителствени организации и медии.
Основна цел на визитата е да сближи професионалистите от различните сектори от България, Франция и Румъния, като им даде възможност да опознаят по-добре дейността си в контекста на общите за Европа проблеми в трафика на хора и особеностите на всяка една от страните партньори по проекта. В световен мащаб трафикът на хора представлява нарушение на човешките права и злоупотреба с човешкото достойнство – „робството на 21 век”. България и Румъния са поставени в челните места с още 75 страни, които са източник и транзитна територия за трафик на хора. Престъпни групи с българско участие, контролират незаконния трафик на жени в големи градове в Западна Европа. Във Франция съществува изключително голям проблем с нелегално пребиваващи българи и румънци, мъже, жени и деца, голяма част от които проституират (включително и непълнолетни лица), друга работят нелегално.
На срещата в Русе днес /19 април 2010 година/ участие взеха представители на Районна Прокуратура, Областна Дирекция "Полиция", Гранична полиция. Събитието бе открито от Пламен Стоилов - областен управител, Светлана Ангелова, народен представител от ГЕРБ в 19-и МИР - Русе, член на парламентарната комисия по труда и социалната политика, Даниела Великова, Директор Дирекция здравеопазване и социални дейности, Община Русе, Стефан Марков, Изпълнителен директор на Каритас Русе.
Г-жа Ангелова посочи в експозето си, че в последните години България работи активно за противодействие на това явление. Законодателната уредба е добра. През 2003 година е приет Закон за борба с трафика на хора. С него се посочва взаимодействието между държавни, общински органи и НПО за противодействие на трафика на хора. През 2004 година е създадена национална комисия за борба с трафика на хора. Създадени са комисии за борба с трафика на хора. България е една от първите държави, въвела Конвенцията на Съвета на Европа в тази сфера. През миналата година е въведена промяна в Наказателния кодекс, с която се криминализира използването на дете, пострадало от трафик на хора, за развратни действия, за отнемане на телесни органи, за принудителен труд и пр. Наказанията и глобите са значително увеличени. Законодателството ни е синхронизирано с Конвенцията.
В изпълнение на закона се изготвят годишни национални програми за противодействие на трафика на хора и закрила на жертвите. Те се утвърждават от Министерски съвет. Основните усилия са съсредоточени върху превенцията, закрила на жертвите и наказателно преследване на извършителите. Трудно е създаване на центрове за закрила на жертвите за трафик на хора. Там трябва да им се оказва помощ. През 2006 година у нас е разкрит първия център за закрила на деца от трафик и насилие в село Балван, община Велико Търново. През 2007 година са открити още 2 центъра. От началото на 2008 година работят центрове в Силистра, Алфатар и Монтана. ПРез април 2009 година Националната комисия за закрила жертвите на трафик на хора откри първия държавен приют за жертви на трафик на хора във Варна. Сега се изготвят минимални стандарти за издръжка на приюта.
През тази година Националната комисия за борба с трафика на хора поставя акцент върху регионалните политики за борба с трафика на хора и развиване на дейността на местните комисии за борба с трафика на хора. Разширяват се дейностите по превенция на трафика на хора сред децата и родителите им, особено сред етническите малцинства, на ГКПП за превенция трафика на хора с цел трудова и сексуална експлоатация, както и трафика на деца. През 2010 година усилията на МС ще са насочени към закрила и реинтеграция на жертвите чрез създаване на втори приют за временно настаняване на жертви на трафик на хора и финализиране на националния механизъм за насочване на жертви на трафик и утвърждаване на национални стандарти за обгрижване на жертвите на трафик.
Административният ръководител на Районна прокуратура - Русе Георги Георгиев оповести проблемите на местно ниво и в национален план във връзка с борбата срещу трафика на хора. Той акцентира върху трудностите в доказване на престъплението поради ниския социален трафик на жертвите и ниската степен на образование. Наред с това проблем е мобилността на жертвите, възприели този начин на живот, което не позволява винаги да застанат в съда, за да свидетелстват.
България по - често е държава на произход за трафик на хора. Активната работа на медиите е позволила хората да станат по - предпазливи при приемане на оферти за работа в чужбина, защото зад тях може да се крие потенциална опасност от дрег вид експлоатация - сексуална и пр. Затова е въведено и лицензирането на трудовите посредници у нас.
Ст. Марков предложи да се създаде парламентарна група между България и Румъния за борба с трафика на хора.
Програмата на посещението у нас включва още срещи в Пещера и София с представители на държавни и местни институции, неправителствени организации и медии.
Основна цел на визитата е да сближи професионалистите от различните сектори от България, Франция и Румъния, като им даде възможност да опознаят по-добре дейността си в контекста на общите за Европа проблеми в трафика на хора и особеностите на всяка една от страните партньори по проекта. В световен мащаб трафикът на хора представлява нарушение на човешките права и злоупотреба с човешкото достойнство – „робството на 21 век”. България и Румъния са поставени в челните места с още 75 страни, които са източник и транзитна територия за трафик на хора. Престъпни групи с българско участие, контролират незаконния трафик на жени в големи градове в Западна Европа. Във Франция съществува изключително голям проблем с нелегално пребиваващи българи и румънци, мъже, жени и деца, голяма част от които проституират (включително и непълнолетни лица), друга работят нелегално.
Няма коментари:
Публикуване на коментар