На 26 юни 2010 година в Русе се проведе кръгла маса на тема „Образованието – път за европейско развитие”. Тя се организира по инициатива на Клуб „Образование” при ГЕРБ – Русе. Гости на форума бяха Министърът на образованието, младежта и науката Сергей Игнатов, народните представители от ГЕРБ в 19-и МИР – Русе Пламен Нунев, Десислава Атанасова, Светлана Ангелова и Даниела Миткова, областният управител Пламен Стоилов, председателят на Общински съвет – Русе доц. Васил Пенчев, общински съветници, директори, учители и др. Специален акцент бе представяне на основните идеи в проекта на Закона за училищно образование и предучилищно възпитание и подготовка. Това се случи с презентации на преподаватели, последвани от дискусия. По темата говориха Лилия Ангелова, директор на ЦДГ „Здравец” и колегите и. Новите моменти в Проектозакона за средното образование от гледна точка на русенци и нуждата от промени представиха Иво Братанов, учител по БЕЛ в СОУ”Христо Ботев и Биляна Алексиева – учител по БЕЛ в ОУ „Отец Паисий”. Проблемите пред професионалното образование бяха засегнати в експозетата на Лидия Николова – помощник-директор в ПГЗХТ и Лало Петров – учител по общотехническа подготовка. За мястото и ролята на психолога и педагогическия съветник в училище говори доц. Сашо Нунев- преподавател във ВСУ. Всички предложения бяха дадени в електронен вид на министъра.
В хода на последвалата пресконференция г-н Игнатов посочи, че главните акценти в политиката на министерството е задължителното включване на петгодишните деца в предучилищната подготовка.
Поетапно ще се премине към целодневно обучение, там където материалната база позволява. Започва се от първи и ще се продължава до 7-ми клас. След приключване на учебния процес ще има занималня, игри, игрови ситуации. Спортът ще се върне в училище, за да стане част от живота на всеки. Децата ще могат да се включват в различни форми на изкуства.
Законът посочва, че до 3-и клас няма да има цифрово изражение на оценката, а тя ще е само с думи. Целта е да не се преследва бележкарството и да няма травми в семейството. Думите ще намекват за потенциала на семейството. Децата могат да се "състезават" по друг начин. Понякога двойкаджиите се оказват лидери в живота.
Не се приема еднозначно детето да може да продължи своето обучение дори да има двойка по един премет и да може да я поправи през лятото или през следващата учебна година. Министърът не смята, че трябва да се връща назад в развитието детето. То трябва да има всички условия д се развива, но няма право с двойка да преминава от етап в етап на образование. Основното образование ще се завършва в седми клас. Гимназиалният етап се разделя на 2, като след 10-и клас ще се дава възможност за профилиране. Детето трябва да бъде в центъра на образователния процес, заяви г-н Игнатов.
По думите му, хората сега живеят с усещането, че нормативната уредба съдейства за възпроизвеждането на системата и пази повече служителите в нея, отколкото тези, заради които тя съществува. Това е проблем и на българските университети. В проекта за закон се променят редица връзки в управлението, за да се реализира това. Задължителната квалификация на педагогическия персонал също е във фокуса на вниманието. Ясно е, че живеем във време, когато ученето продължава през целия живот. Държавата трябва да наложи този модел и да го изисква. Тези политики са подкрепени финансово. Само за тази година от септември до декември за 5 - годишните се предвижда в централния бюджет 9 млн. лева. От тях 1.5 млн. лева са за транспорт до подходящи места за обучение. Децата може да не се хранят само в столове, защото не навсякъде те съществуват.
С. Игнатов обсъди с колегите си какво се случва след 4-и клас. По данните на статистиката децата са сред най - образованите в света, а към навършване на 15 - годишна възраст изведнъж всичко се обръща, като доста се оказват неграмотни. "Ние наистина имаме нужда от модернизация на образователната система", каза министърът. Забаването е било от близо 20 години, но без промяна не може. Потребно е да се управляват тези промени, а не само страната да се "носи по течението". Децата трябва да се "разтоварват" от знания, а не е необходимо да се включва все нов и нов багаж, защото живеем в информационен век. Когато са претоварени, те не могат да мислят. Пък им са потребни и други неща в живота.
По отношение въвеждането на целодневна форма на обучение министърът отбеляза, че на повечето места има готовност за въвеждането му. Има трудности с преустройството на базата, регулацията на смените. Тази политика обаче бе окачествена като "добра". Няма опасност децата да се претоварят. Грижа на екипа на МОМН е да се осигури повече спорт. Надеждите са училището да стане привлекателно за спортните клубове. Даден бе пример за реализирани по европейски проекти инициативи като тенис на подходящи спортни площадки с подходящи квалифицирани преподаватели. Така и децата няма да имат мисли в главата за наркотици и пр. Спортът много ще помогне за укрепване характера и самочувствието им.
7.5 милиона лева са отделени за последните 3 месеца на годината за старта на целодневното обучение у нас. Мисли се обаче и за следващия бюджет какви пари да се заложат, отбеляза в отговор на журналистически въпрос Сергей Игнатов.
Новост за България ще бъде въвеждането на мандатност за директорите. Преобладаващото мнение в колегията у нас е да има такава. Административният капацитет на страната все още не е твърде богат. Поради тази причина обществено значими личности с утвърден авторитет в различните малки населени места каквито са директорите и учителите, би следвало да бъдат запазени за системата и носят полза за училището и населението. Предложението за повече от един мандат ще бъде обвързано с оценка на постиженията, за да не се получават "феодални имения", особено в системата на делегирани бюджети, където има голяма отчетност на средствата. Критериите за избор на директор ще се опише много внимателно, но само на база на реалността. Въпросът е кой да го избира. Министърът смята, че училищното настоятелство трябва да избира директора и контролира разходването на парите. По този начин и местната общност ще има отношение към случващото се в учебното заведение. Сега има училища и университети с много силни настоятелства.
В хода на последвалата пресконференция г-н Игнатов посочи, че главните акценти в политиката на министерството е задължителното включване на петгодишните деца в предучилищната подготовка.
Поетапно ще се премине към целодневно обучение, там където материалната база позволява. Започва се от първи и ще се продължава до 7-ми клас. След приключване на учебния процес ще има занималня, игри, игрови ситуации. Спортът ще се върне в училище, за да стане част от живота на всеки. Децата ще могат да се включват в различни форми на изкуства.
Законът посочва, че до 3-и клас няма да има цифрово изражение на оценката, а тя ще е само с думи. Целта е да не се преследва бележкарството и да няма травми в семейството. Думите ще намекват за потенциала на семейството. Децата могат да се "състезават" по друг начин. Понякога двойкаджиите се оказват лидери в живота.
Не се приема еднозначно детето да може да продължи своето обучение дори да има двойка по един премет и да може да я поправи през лятото или през следващата учебна година. Министърът не смята, че трябва да се връща назад в развитието детето. То трябва да има всички условия д се развива, но няма право с двойка да преминава от етап в етап на образование. Основното образование ще се завършва в седми клас. Гимназиалният етап се разделя на 2, като след 10-и клас ще се дава възможност за профилиране. Детето трябва да бъде в центъра на образователния процес, заяви г-н Игнатов.
По думите му, хората сега живеят с усещането, че нормативната уредба съдейства за възпроизвеждането на системата и пази повече служителите в нея, отколкото тези, заради които тя съществува. Това е проблем и на българските университети. В проекта за закон се променят редица връзки в управлението, за да се реализира това. Задължителната квалификация на педагогическия персонал също е във фокуса на вниманието. Ясно е, че живеем във време, когато ученето продължава през целия живот. Държавата трябва да наложи този модел и да го изисква. Тези политики са подкрепени финансово. Само за тази година от септември до декември за 5 - годишните се предвижда в централния бюджет 9 млн. лева. От тях 1.5 млн. лева са за транспорт до подходящи места за обучение. Децата може да не се хранят само в столове, защото не навсякъде те съществуват.
С. Игнатов обсъди с колегите си какво се случва след 4-и клас. По данните на статистиката децата са сред най - образованите в света, а към навършване на 15 - годишна възраст изведнъж всичко се обръща, като доста се оказват неграмотни. "Ние наистина имаме нужда от модернизация на образователната система", каза министърът. Забаването е било от близо 20 години, но без промяна не може. Потребно е да се управляват тези промени, а не само страната да се "носи по течението". Децата трябва да се "разтоварват" от знания, а не е необходимо да се включва все нов и нов багаж, защото живеем в информационен век. Когато са претоварени, те не могат да мислят. Пък им са потребни и други неща в живота.
По отношение въвеждането на целодневна форма на обучение министърът отбеляза, че на повечето места има готовност за въвеждането му. Има трудности с преустройството на базата, регулацията на смените. Тази политика обаче бе окачествена като "добра". Няма опасност децата да се претоварят. Грижа на екипа на МОМН е да се осигури повече спорт. Надеждите са училището да стане привлекателно за спортните клубове. Даден бе пример за реализирани по европейски проекти инициативи като тенис на подходящи спортни площадки с подходящи квалифицирани преподаватели. Така и децата няма да имат мисли в главата за наркотици и пр. Спортът много ще помогне за укрепване характера и самочувствието им.
7.5 милиона лева са отделени за последните 3 месеца на годината за старта на целодневното обучение у нас. Мисли се обаче и за следващия бюджет какви пари да се заложат, отбеляза в отговор на журналистически въпрос Сергей Игнатов.
Новост за България ще бъде въвеждането на мандатност за директорите. Преобладаващото мнение в колегията у нас е да има такава. Административният капацитет на страната все още не е твърде богат. Поради тази причина обществено значими личности с утвърден авторитет в различните малки населени места каквито са директорите и учителите, би следвало да бъдат запазени за системата и носят полза за училището и населението. Предложението за повече от един мандат ще бъде обвързано с оценка на постиженията, за да не се получават "феодални имения", особено в системата на делегирани бюджети, където има голяма отчетност на средствата. Критериите за избор на директор ще се опише много внимателно, но само на база на реалността. Въпросът е кой да го избира. Министърът смята, че училищното настоятелство трябва да избира директора и контролира разходването на парите. По този начин и местната общност ще има отношение към случващото се в учебното заведение. Сега има училища и университети с много силни настоятелства.
Няма коментари:
Публикуване на коментар