понеделник, 18 октомври 2010 г.

Директорът на Агенция „Пътна инфраструктура” Божидар Йотов посети Русе

Директорът на Агенция „Пътна инфраструктура” Божидар Йотов посети Русе на 15 октомври 2010 година. До 15 ноември се очаква да бъде завършено и отворено за автомобили кръговото движение на моста край град Бяла. Това стана ясно по време на днешната инспекция на председателя на УС на Агенция „Пътна инфраструктура” Божидар Йотов. Заедно с него, да се запознаят с хода на строително-ремонтните работи на кръговото движение край Бяла бяха и народният представител от 19-ти МИР Пламен Нунев, областният управител Пламен Стоилов, директорът на Областно пътно управление-Русе инж.Минчо Минчев и ръководителите на фирмите-изпълнители на обекта.

В хода на пресконференция директорът на Агенция "Пътна инфраструктура" Божидар Йотов заяви в присъствието на народния представител от ГЕРБ в 19-и МИР - Русе Пламен Нунев, областния управител Пламен Стоилов, директора на Областно пътно управление Минчо Минчев в Русе, че преди година са заварили година са заварили спряна ОП "Транспорт", а сега са стартирани 3 лота на автомагистрала "Тракия". Там е нямало отчуждителни процедури и проекти допреди време. Заварени са спрени проекти по ОП "Регионално развитие". Фирмите са се отказали от претенции за 300 млн. лева. Сключени са договори за 512 милиона, като са осъществени 14 лота. След седмица ще бъдат пуснати още 15. Така парите ще се използват за ремонт на републиканската пътна мрежа от 1 и 2 клас. Положени са много усилия за продължаване работата с автомагистрала "Люлин".

Три участъка от пътя Русе - Велико Търново на първо време ще бъдат обезопасени по евростандарти с Асоциация "Пътна безопасност". Те са определени след справка с полицията. Става дума за най - опасните завои - първи десен завой след отклонението за Петролна база, последващия ляв преди спирката на 9-и километър, ограден с мантинели и първият десен завой към Мойсев баир. Ще бъде поставена маркировка, "панички", вероятно гумени огради и др. Сумата по разчет е към 50 000 лева. Наскоро с помощта на асоциацията е обезопасен мостът, където катастрофира Максим Ставийски. Надеждите са опасните участъци в страната да бъдат обезопасени, за да няма повече жертви.

С италианците от фирмата "Сокоджен" е постигнато споразумение да се ремонтират фугите на моста при Бяла по наша технология - препоръчана от Института по пътищата. Според Б. Йотов е необходимо да се рехабилитира всичко, а не да се запълват само дупки. Там става дума за 800 000, като по думите му несправелдиво се искат средствата, защото не са възлагани допълнителни работи. Това обаче е въпрос на договор. Текат разговори между уристите на българската АПИ и юристите на "Сокоджен". Позицията е, че при невъзлагане единственият начин е да се разберат в съда. Държавата не може да плати без за това да има решение в съда. Ако фирмата докаже, че неоснователно е обогатена държавата, то по съдебно решение ще има евентуално удовлетворение.

По отношение ангажиментите към фугите е имало доста спорове. След дълги преговори инженерите от Института по пътищата са предложили метод, като италианците ще работят по него. Ще се направят проби от института с цел безопасност.

Има проект за участък за пътя около 900 метра, като за него ще се търсят пари за следващата година.

В Русе тепърва ще се случват неща, заяви Йотов. Играят се 2 лота по Транзитни пътища 4 и 5 с пари от Европейска инвестиционна банка. С течение на времето Русе обаче не е имал проекти. Това е много страшно, защото без тях не могат да се усвояват европари. С помощта на директора от Русе агенцията е успяла. Един проект е приет. Продължава се с убеждаването на европартньорите, че ще продължат да работят прозрачно, при спазване на процедурите, за да се постигне успех. Не може от бюджета постоянно да се искат пари, а необходимо да се създаде административен капацитет, за да се усвояват пари от ЕС.

Пътят, който ще се включи в ОП "Регионално развитие" - 3 етап е Път 3 - 202 - Русе - Кубрат. Подаденият път за проектиране е пътя Русе - Велико Търново /4 - лентов/ и Бяла - Попово. Пътят Русе - Разград е приоритет на по - късен етап, след Русе - Бяла.

Директорът Йотов видя на място, че се къртят градинските бордюри по бул. "България". В това се убедиха по - късно всички. Този лот по "Транзитни пътища 4". Фирмата изпълнител има проблеми с качеството - настилка и пр. С Холдинг "Пътища" ситуацията в момента е комплицирана, отбеляза директорът. При всички положения няма да се приеме пътя без да се извършат по правилата изискуемите работи.

Проблемът с разгледания по – късно ж. п. мост на пътя Русе – Мартен е, че той е на НК "Железопътна инфраструктура" и не пречи на никого според критериите на дружеството, защото е в добро състояние. Търси се начин как да се направи, каза М. Минчев. Получено е писмо от АПИ за точно описани всички проблеми във връзка с това искане. При проектирането по Лот 19 не е мислено и сега при правенето на новия мост ще трябва да не се разрушава в продължение на 5 години направеното с европари. В този гаранционен период няма да се допусне разрушаване, а ще има само разширяване встрани. Но и това също е проблем. Въпросната "тапа" е заложена и говори за непрофесионалните действия, за безхаберието, отбеляза Б. Йотов. Всичко това сега ще се отрази през зимата върху преминаващите камиони и други водачи на МПС. Износващият пласт ще се разруши.

Божидар Йотов огледа състоянието на Дунав мост и се ужаси от дупките там. Фугите не са в добро състояние. Дори от румънска страна, където преди половин година бе положен нов асфалт. А през май от българска страна също имаше сериозен ремонт. Състоянието бе окачествено като "двойка по всички показатели. Не може да се минава през вратата на България". За рехабилитация там има проект, но е необходимо препроектиране. Има техническо решение от Института по пътищата и се върви към вкарване на проекта по ОП "Транспорт". Става дума за проект до 50 млн. лева. Няма да я има "драмата" с магистрала "Тракия", като ще се реши от управляващия орган. Сега трябва да се кандидатства, да се одобри от мониторингов комитет. Основанията са, че ще е част от еврокоридор № 9 и пътят е първокласен. Ако на всеки 5 години се прави рехабилитация като Европа, то вкарването на пари в дупките ще е излишно. В България има пътища, които са на 30 - 40 години, които трябва да се рехабилитират основно. През тази година мостът ще се чисти от снега с гребла от румънците.

Предстои да се проведе работна среща със зам. - министъра на транспорта Ивайло Московски, който отговаря по въпроса.


Няма коментари:

Публикуване на коментар