Областното ръководство на ГЕРБ - Русе в лицето на областния ръководител на политическата сила Пламен Нунев срок изцяло обжалва пред ЦИК решение на РИК – Русе, с което жалба от ПП „ГЕРБ” с вх. № 58 от 27.05.2009 г. е оставена без уважение като неоснователна, считайки го неправилно и с искане за неговата отмяна.
Това става по следните съображения:
За да достигне до този извод, колективният орган, разгледал жалбата, е приел, че оплакванията за наличие на поставени плакати върху нерегламентирани места, са основателни. Прието е за установено, че плакатите са поставени на стълбове, а съгласно текста на нормата на чл. 64 ал. 3 ЗИЧЕПРБ, „Агитационните материали се поставят на определени от кмета места, а на сгради и огради - с разрешение на собственика или управителя на имота.” Поставянето на плакати на електрическите стълбове е установено от жалбоподателя посредством снимки, закрепени на диск, приложен към жалбата, който комисията е разгледала и на база на записите от който е приела, че соченото нарушение е доказано.
От друга страна РИК – Русе е приела, че в жалбата не се сочи лицето, което е извършило нарушението. Формирала е съображения, че тъй като чл. 126 ЗИЧЕПРБ препраща към ЗАНН, необходимо е в случая да бъде установен извършителят на нарушението.
Жалбоподателят отстоява тезата, че е ангажирал твърдения в жалбата си кой сочи за нарушител, както и че неправилно РИК – Русе е достигнала до извод, че извършителят на нарушението не е установен.
Изхождайки от текста на чл. 83 ал. 1 ЗАНН, приложим на основание чл. 126 ЗИЧЕПРБ, административна отговорност, респективно санкции за неизпълнение на нормативно регламентирани задължения при изпълнение на дейността им, носят юридически лица и еднолични търговци и спрямо тях може да се налага имуществена санкция.
Съгласно разпоредбата на чл. 2 от Закона за политическите партии, политическите партии са доброволни сдружения на граждани с избирателни права, съгласно българското законодателство. На основание § 2 от ДР към ЗПП, за неуредените в закона въпроси се прилага Законът за юридическите лица с нестопанска цел. От двата законови текста се налага извод, че Коалиция за България има статут на юридическо лице – такова с нестопанска цел, регламентиран в ЗПП и ЗЮЛНЦ.
Според нормата на чл. 61 ал. 1 ЗИЧЕПРБ, „гражданите, политическите партии, коалициите на политически партии, инициативните комитети, кандидатите и техните застъпници имат свобода на агитация в устна и писмена форма на предизборни събрания и чрез средствата за масова информация.” Цитираната разпоредба прокламира материалното право на свобода на агитацията и го предоставя на всеки от изброените субекти, в това число и на коалициите на политически партии. Носител на това право е и Коалиция за България. От друга страна правилото на чл. 64 ал. 3 ЗИЧЕПРБ чрез позитивна правна уредба изброява местата, на които се поставят агитационните материали, като съдържа и лимитативно изброяване на изключенията от това правило, приложими след получаване на разрешение на собственика или управителя на имота. Хипотезата на разлепяне на плакати на електрическите стълбове попада извън кръга, визиран в чл. 64 ал. 3 ЗИЧЕПРБ. Последното е възприето като теза и от РИК – Русе. Следователно фактът на нарушението е установен. Приема се, че няма данни за субекта на нарушението, което е неправилно.
С оглед на правния статут на Коалиция за България, както и предвид обстоятелството, че и коалициите на политически партии са носители на правото на агитация, респективно че следва да изпълняват задълженията при упражняване на това право, се налага извод, че в жалбата е обективирано оплакване от конкретен нарушител. Като естествено продължение на този извод се налага и следващият, че щом е нарушението е прието за извършено, а и след като съобразно телефонното обаждане последиците от това нарушение са отстранени именно от Коалиция за България, то ясно е, че нарушителят е именно КБ.
Предвид изложеното и наличието на всички горекоментирани признаци на административното нарушение от обективна и субективна страна, считаме и молим да споделите тезата ни, че в настоящия казус безспорно са установени елементите в кумулативната им даденост, от обективна и от субективна страна, на нарушението, което РИК – Русе правилно е установила за доказано.
ГЕРБ - Русе моли ЦИК да отмени решението на РИК – Русе, като неправилно и Председателят на ЦИК да състави акт за установяване на нарушението.
Това става по следните съображения:
За да достигне до този извод, колективният орган, разгледал жалбата, е приел, че оплакванията за наличие на поставени плакати върху нерегламентирани места, са основателни. Прието е за установено, че плакатите са поставени на стълбове, а съгласно текста на нормата на чл. 64 ал. 3 ЗИЧЕПРБ, „Агитационните материали се поставят на определени от кмета места, а на сгради и огради - с разрешение на собственика или управителя на имота.” Поставянето на плакати на електрическите стълбове е установено от жалбоподателя посредством снимки, закрепени на диск, приложен към жалбата, който комисията е разгледала и на база на записите от който е приела, че соченото нарушение е доказано.
От друга страна РИК – Русе е приела, че в жалбата не се сочи лицето, което е извършило нарушението. Формирала е съображения, че тъй като чл. 126 ЗИЧЕПРБ препраща към ЗАНН, необходимо е в случая да бъде установен извършителят на нарушението.
Жалбоподателят отстоява тезата, че е ангажирал твърдения в жалбата си кой сочи за нарушител, както и че неправилно РИК – Русе е достигнала до извод, че извършителят на нарушението не е установен.
Изхождайки от текста на чл. 83 ал. 1 ЗАНН, приложим на основание чл. 126 ЗИЧЕПРБ, административна отговорност, респективно санкции за неизпълнение на нормативно регламентирани задължения при изпълнение на дейността им, носят юридически лица и еднолични търговци и спрямо тях може да се налага имуществена санкция.
Съгласно разпоредбата на чл. 2 от Закона за политическите партии, политическите партии са доброволни сдружения на граждани с избирателни права, съгласно българското законодателство. На основание § 2 от ДР към ЗПП, за неуредените в закона въпроси се прилага Законът за юридическите лица с нестопанска цел. От двата законови текста се налага извод, че Коалиция за България има статут на юридическо лице – такова с нестопанска цел, регламентиран в ЗПП и ЗЮЛНЦ.
Според нормата на чл. 61 ал. 1 ЗИЧЕПРБ, „гражданите, политическите партии, коалициите на политически партии, инициативните комитети, кандидатите и техните застъпници имат свобода на агитация в устна и писмена форма на предизборни събрания и чрез средствата за масова информация.” Цитираната разпоредба прокламира материалното право на свобода на агитацията и го предоставя на всеки от изброените субекти, в това число и на коалициите на политически партии. Носител на това право е и Коалиция за България. От друга страна правилото на чл. 64 ал. 3 ЗИЧЕПРБ чрез позитивна правна уредба изброява местата, на които се поставят агитационните материали, като съдържа и лимитативно изброяване на изключенията от това правило, приложими след получаване на разрешение на собственика или управителя на имота. Хипотезата на разлепяне на плакати на електрическите стълбове попада извън кръга, визиран в чл. 64 ал. 3 ЗИЧЕПРБ. Последното е възприето като теза и от РИК – Русе. Следователно фактът на нарушението е установен. Приема се, че няма данни за субекта на нарушението, което е неправилно.
С оглед на правния статут на Коалиция за България, както и предвид обстоятелството, че и коалициите на политически партии са носители на правото на агитация, респективно че следва да изпълняват задълженията при упражняване на това право, се налага извод, че в жалбата е обективирано оплакване от конкретен нарушител. Като естествено продължение на този извод се налага и следващият, че щом е нарушението е прието за извършено, а и след като съобразно телефонното обаждане последиците от това нарушение са отстранени именно от Коалиция за България, то ясно е, че нарушителят е именно КБ.
Предвид изложеното и наличието на всички горекоментирани признаци на административното нарушение от обективна и субективна страна, считаме и молим да споделите тезата ни, че в настоящия казус безспорно са установени елементите в кумулативната им даденост, от обективна и от субективна страна, на нарушението, което РИК – Русе правилно е установила за доказано.
ГЕРБ - Русе моли ЦИК да отмени решението на РИК – Русе, като неправилно и Председателят на ЦИК да състави акт за установяване на нарушението.
Няма коментари:
Публикуване на коментар